آشنایی با پرورش قارچ و توجیه مالی

پرورش قارچ همیشه به عنوان یک شغل زود بازده و سود آور، طرفداران خیلی زیادی داشته است. مخصوصا در کشور ما که در بین کشورهای جهان مقام هشتم تولید قارچ را دارد. این صنعت نه تنها به عنوان یک فرصت اقتصادی بلکه به عنوان یک راهکار موثر در تامین غذا و بهبود تغدیه نیز شناخته می شود. امروزه مردم به تغدیه خود اهمیت زیادی می دهند و بیشتر از گذشته به خوردن غذاهای سالن و ارگانیک علاقه مند شدند و همین باعث شده که سرانه مصرف قارچ در کل دنیا بالا برود و قارچ به یکی از پرطرفدارترین خوراکی ها تبدیل شود. از طرفی چون پرورش قارچ به عنوان یک فعالیت کشاورزی شناخته می شود و به دلیل اینکه به فضای زیادی نیاز ندارد، به کشاورزی شهری معروف است.

دوره پرورش قارچ چند روزه است؟

پرورش قارچ دکمه ای یا همان قارچ خوراکی معمولی که در بسیاری از غذاها استفاده می شود ، دوره دو ماه دارد. یعنی از روز اول ورود کمپوست یا مواد اولیه تا آخرین روز برداشت ۶۰ روز طول می کشد. این دوره کوتاه یکی از مزیت های مهم پرورش قارچ است.

به عبارت دیگر یک ماه اول کشت و یک ماه دوم برداشت است. مواد اولیه یا همان کمپوست و خاک قارچ دکمه ای را از شرکت های کمپوست سازی تهیه می شود. در کشور ما شرکت های کمپوست سازی و نمایندگی های فروش زیادی وجود دارد که می توان کمپوست و خاک را از آنها تهیه کرد.

 

دمای مورد نیاز برای پرورش قارچ

در پرورش قارچ دکمه ای سه عامل دما، رطوبت و اکسیژن اهمیت زیادی دارد. این عوامل باید به طور صحیح کنترل شود تا بهترین شرایط برای رشد قارچ فراهم شود. برای حفظ دمای مناسب برای پرورش قارچ ، از وسایل سرمایشی و گرمایشی مثل کولر و بخاری و فن استفاده می شود، تا دمای مناسب قارچ حفظ شود. به طور کلی دمای مناسب برای پرورش قارچ بین ۱۶ تا ۲۷ درجه سانتیگراد می باشد.

سالن پرورش قارچ چگونه باید باشد ؟

چه فضاهایی برای پرورش قارچ مناسب است؟ و سالن پرورش قارچ چه شرایطی باید داشته باشد؟مطمئنا این سوال ذهن هر فردی که علاقه به پرورش قارچ و کسب درآمد از این راه دارد، را مشغول می کند که فضای مناسب کشت قارچ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

یکی از مزیت های پرورش قارچ این است که در هر فضای بسته ای که بتوان دما و رطوبت را کنترل کرد، می توان پرورش قارچ انجام داد. این فضا ممکن است ، انباری، زیرزمین, سوله، اتاق، مغازه و ... باشد. بهتر است که دیوار ها از جنس سیمانی یا ساندویچ پنل باشد، چون سیمان رطوبت را نگه می دارد و ساندویچ پنل نیز عایق بسیار خوبی است اما اگر دیوارها از جنس گچ و یا سرامیک و سنگ بود، هم می توان در آن پرورش قارچ راه اندازی کرد. نکته مهم دیگر در مورد سالن های پرورش قارچ ، این است که باید کف آن قابل شستشو باشد.‌چون نظافت و تمیزی در پرورش قارچ اهمیت بالایی دارد و سالن قارچ باید از آلودگی ها دور باشد.

سقف سالن پرورش قارچ از چه جنسی باید باشد ؟‌

سقف سالن است که باید حتما عایق باشد. که در بهترین حالت سیمان و یا ساندویچ پنل است.‌البته گچ هم باشد ، موردی ندارد.اگر سالنی که در نظر دارید، دارای سقف شیروانی یا پلیت فلزی یا ایرانیت است، باید حتما زیر آن را با پشم شیشه و یا با یونولیت ۵ سانت با دانه بندی بالای ۱۵ عایق کرد.

متراژ مناسب برای پرورش قارچ معمولا بین ۳۰ تا ۸۰ مترمربع است. اما اگر شما فضاهای کوچکتر هم دارید ، برای شروع و کسب تجربه بسیار عالی هستند.‌

ارتفاع یک سالن استاندارد بین ۳ تا ۳/۵ باید باشد(گاهی هم تا ۴متر). البته در ارتفاع های بالاتر ، می توان با کم کردن ارتفاع، سالن را استاندارد کرد. به دلیل اینکه بتوان دما و رطوبت را بهتر کنترل کرد ، ارتفاع در پرورش قارچ اهمیت دارد.

آموزش های کاربردی پرورش قارچ
فیلم طراحی و توجیه اقتصادی یک سالن استاندارد(محاسبه ی کمپوست و خاک)

شما با دیدن این ویدیو به طور کامل یاد میگیرید که یک سالن پرورش قارچ چقدر توجیه اقتصادی و چقدر برای شما سودآوری دارد.نحوه محاسبه دقیق کمپوست و خاک(یک سالن چقدر کمپوست و خاک نیاز دارد) و یک سالن قارچ چه تجهیزات و وسایلی را نیاز دارد.

دیدگاه کارآفرین‌های پرورش قارچ

اعتماد شما برای ما افتخار است

سود و درآمد پرورش قارچ چقدر است ؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال جواب بدهیم باید ابتدا در مورد سرمایه گذاری در پرورش قارچ صحبت کنیم.

در پرورش قارچ دو نوع سرمایه داریم
سرمایه ثابت ۵۰%
سرمایه در گردش ۵۰%

سرمایه ثابت شامل تمام تجهیزاتی هست که برای سالن قارچ فقط یک بار هزینه می شود و نیازی نیست در هر دوره ، آن ها را تهیه کرد، مثل کولر،بخاری،فن،قفسه بندی، دستگاه رطوبت ساز، و….. مورد دوم سرمایه در گردش می باشد که شامل کمپوست و خاک و وسایلی هست که در هر دوره باید آن ها را عوض کرد.

هر دو سرمایه ثابت و متغیر برای هر سالن با متراژهای مختلف، متفاوت است. مطمئنا یک سالن ۴۰ مترمربع ، سرمایه گذاری کمتری می‌خواهد نسبت به یک سالن ۸۰ متر مربعی.

سود در پرورش قارچ رابطه بسیار نزدیکی با قیمت کمپوست و خاک و قیمت روز قارچ دارد.بنابراین برای هر بازه زمانی نسبت به قیمت کمپوست و خاک و قیمت قارچ، سود پرورش قارچ متفاوت است.

چگونه پرورش قارچ را یادبگیریم؟

درپکیچ آموزشی قارچ دکمه ای مفصل در مورد سود و هزینه ها در پرورش قارچ صحبت کردیم. اگر شما علاقه به پرورش قارچ و درآمد زایی از این شغل دارید، حتی اگر هیچ گونه اطلاعاتی در مورد پرورش قارچ نداشته باشید، می توانید پکیج صفر تا صد قارچ دکمه ای ما را تهیه کنید. در این پکیج به طور کامل و قدم به قدم تمام مراحل پرورش قارچ و طراحی سالن و تهیه مواد اولیه مرغوب را توضیح دادیم. شما با خرید این پکیج دیگر نیازی به هیچ آموزشی نخواهید داشت.