آموزش پرورش قارچ

پرورش قارچ در سالن ۱۲ متری

پرورش قارچ به عنوان یک شغل پرسود شناخته می‌شود. در هر فضایی که بتوان دما و رطوبت را کنترل کرد، می‌توان قارچ پرورش داد.

زمانی که صحبت از فضای مورد نیاز برای پرورش قارچ می‌شود، نیازی نیست به فضاهایی با متراژهای بالا فکر کنید. یک اتاق یا زیرزمین و یا انباری ۱۲ متری، می‌تواند یک شروع عالی برای پرورش قارچ باشد. مهم‌ترین مزیت پرورش قارچ در سالن ۱۲ متری به عنوان فضای کوچک این است که معمولاً این فضا قابل دسترس برای افراد هستند.

برای طراحی اتاق ۱۲ متری و تبدیل آن به سالن پرورش قارچ، نکات مهمی را باید در نظر گرفت تا بتوان از فضا بهترین استفاده را برد. اولین نکته برای سالن ۱۲ متری این است که می‌توان هم بدون قفسه‌بندی و هم با قفسه‌بندی، این فضا را طراحی کرد.

طراحی سالن و محل قرارگیری تجهیزات در سالن ۱۲ متری، بر بازدهی و سود پرورش قارچ تأثیر بسیاری دارد. همراه ما باشید چرا که قرار است طراحی سالن ۱۲ متری پرورش قارچ را بدون قفسه‌بندی و با قفسه‌بندی بررسی ‌کنیم.

طراحی سالن ۱۲ متری پرورش قارچ بدون قفسه‌بندی

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که اگر سالنی بدون قفسه‌بندی باشد، از چه وسیله‌ای به جای قفسه می‌توان استفاده کرد؟ جواب این است: صندوق‌های پلاستیکی که در آن میوه قرار می‌دهند. نکته مهم آن است که صندوق‌ها باید پلاستیکی باشد و به طور کلی نباید از چوب در سالن پرورش قارچ استفاده کرد.

برای چیدمان صندوق‌های پلاستیکی روی زمین، باید این نکته را گفت که ابعاد کمپوست ۴۰ در ۶۰ می‌باشد و بر مبنای این ابعاد باید تعداد صندوق‌ها را در نظر گرفت. از کناره‌ دیوارها ۵ الی ۱۰ سانتی‌متر فاصله بگذارید و یک راهروی کوچک برای رفت و آمد در نظر بگیرید. با این مواردی که گفته شد صندوق‌ها را روی زمین بچینید.

برای سیستم گرمایش و سرمایش یک کولرآبی کافی است. اگر هوا خنک بود و در فصل‌های خنک سال شروع به پرورش قارچ کردید، با یک فن ۲۰ در ۲۰ هم می‌توان این فضا را خنک کرد. در فصل زمستان یک بخاری با دودکش کوچک برای سالن ۱۲ متری پرورش قارچ در نظر گرفته شود.

طراحی سالن ۱۲ متری پرورش قارچ با قفسه‌بندی

در برخی از موارد، سالندار ممکن است تصمیم بگیرد که از تمام فضای سالن نهایت استفاده را ببرد و فضای ۱۲ متری را قفسه‌بندی کند. مشخصاً اگر این فضا قفسه‌بندی شود، بازده و درآمدزایی بیشتری خواهد داشت. اگر سالن عرض ۳ و طول ۴ و ارتفاع ۳ متر داشته باشد، می‌توان دو ردیف قفسه‌بندی به عرض ۸۰ سانتی‌متر و طول ۳ متر در ۴ طبقه در نظر گرفت.

یک کولرآبی یا فن بر اساس فصل و شهری که در آن پرورش قارچ انجام می‌شود، باید در وسط سالن و بین قفسه‌ها، روی دیوار نصب و کانال هوای پلاستیکی به آن وصل شود. یک بخاری برای فصل‌های سرد سال نیز باید در سالن قرار گیرد. توجه شود که بخاری با دودکش باشد.

تأمین رطوبت سالن پرورش قارچ ۱۲ متری

برای تأمین رطوبت سالن، نیازی به دستگاه رطوبت ساز ندارید و با خیس کردن دیوارها و کف زمین می‌توانید رطوبت سالن را تأمین کنید. کف سالن باید قابل شستشو باشد. دیوارها نیز بهتر است سیمانی باشند.

اما اگر دیوار سالن سرامیک باشد، گونی نخی استفاده کنید. اگر هم دیوار گچی بود، پلاستیک و بعد گونی نخی آویزان کنید.

از سردوشی تی نیز برای تأمین رطوبت می‌توان استفاده کرد. سردوشی تی را می‌توانید از فروشگاه سایت خریداری کنید. برای این فضا نیاز به رطوبت‌سنج، دماسنج، ماله، سردوشی تی، سردوشی لانس، چسب زرد حشرات، سم کاربندازیم، سم فرمالین و کانال هوا دارید که می‌توانید از بخش فروشگاه سایت قارچ هدیه تهیه کنید.

مراحل عملی پرورش قارچ در سالن ۱۲ متری

  1. اولین مرحله از پرورش قارچ در اتاق ۱۲ متری قرار دادن کمپوست‌ها روی قفسه‌ها است.
  2. مرحله بعد اندازه‌گیری دمای مغز کمپوست و سپس باز کردن پلاستیک‌های کمپوست و تخته‌کوبی است.
  3. بذر قارچ درون خود کمپوست‌ها وجود دارد. بعد تخته‌کوبی روی آن‌ها را سفره یکبار مصرف پهن می‌کنیم.
  4. مرحله بعدی خاک‌دهی می‌باشد که باید خاک را از قبل ضدعفونی کرد.
  5. مرحله بعدی رافلینگ یا شخم زدن خاک پوششی است.
  6. مرحله بعد از رافلینگ شوک دهی و هوادهی می‌باشد.
  7. یک هفته الی ده روز بعد از شوک دهی قارچ‌ها روی بستر رشد خواهند کرد.

7 نظر در “پرورش قارچ در سالن ۱۲ متری

  1. محمدتقی حیدر پور گفت:

    با سلام وقت بخیر وسایل از کجا باید تهیه کنیم منظورم مه پاش دماسنج رطوبت سنج کمپوست خاک چطوری ضدعفونی بکنیم منظورتخته کوبی چیه شخم زدن چطوری چی هست شوک دهی یعنی چی

  2. مهران صارمی نیا صارمی نیا گفت:

    واقعا آموزش جذابی بود

    1. فیض گفت:

      در اتاق ۱۲ متری هفته چند کیلو میتونیم جمع بکنیم؟

      1. مهران صارمی نیا صارمی نیا گفت:

        سلام و درود ۳۵۰ کیلو

  3. حسام گفت:

    بسیار اموزنده بود خانم دکتر اعتمادی گرامی

  4. نیلوفر گفت:

    با سلام وقت بخیر وسایل از کجا باید تهیه کنیم منظورم مه پاش دماسنج رطوبت سنج کمپوست خاک چطوری ضدعفونی بکنیم منظورتخته کوبی چیه شخم زدن چطوری چی هست شوک دهی یعنی چی

  5. رامین گفت:

    توضیحات کامل نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *